Renhold og Covid19

Takket være covid19 har renholdere endelig fått den respekten de fortjener.

– Vi har bestandig hatt et kritisk samfunnsoppdrag, men først nå har folk fått øynene opp for viktigheten av den jobben vi gjør. Det er både inspirerende og hyggelig, sier Ghazi Khder som er daglig leder i renholdsfirmaet Support Service Partner AS.

På tross av at flere kunder avbestiller rengjøring som følge av stengte lokaler, har bedriften som har totalt 165 ansatte, mer enn fulle dager.

– Gjennom mange år har prisene i bransjen stadig blitt mer presset fordi kundene har sett på renholdstjenester som et nødvendig onde. Det har også ført tid enormt tidspress for renholdere, dårligere kvalitet og enda dårligere rykte for bransjen. Vi har nå merket et akutt holdningsskift i samfunnet og større etterspørsel som følge av dette.

Ghazi Khder (24) startet bedriften sammen med sin bestevenn Patrick Solrunarson (24) når de var 17 år gamle. Siden oppstarten har bedriften hatt en enorm vekst og omsatt over 42 millioner i 2019.

– Målet er å bli landsdekkende. Vi åpner et nytt kontor hvert eneste år og har store ambisjoner. Vi har et stort håp om at respekten samfunnet har fått for renholdsyrket består etter at covid19-pandemien går over, sier Patrick Solrunarson.

Renholdsbransjen har nylig blitt definert som en samfunnskritisk funksjon av Folkehelseinstituttet (FHI).

– Dette var på høy tid og svært overraskende at det ikke lå på listen i utgangspunktet. Nå har hele bransjen et ansvar for å opprettholde viktigheten av renhold og den sårt etterlengtede respekten yrket nettopp har fått.

 

27.03.2020 | Patrick Solrunarson