Solrunarson og Khder er opptatte av å vise at renholdsyrket er et like verdifullt og krevende yrke som andre yrker. Foto: Bettina Trollsås

For fire år siden startet to gutter på 17 år eget rengjøringsfirma. Det har ført til millionomsetning og millionoverskudd.

(Dette er en gammel artikkel fra 2017, hentet fra Tønsberg Blad)

Support Service Partner er én av fem bedrifter som er nominert til Næringsprisen 2017. Tønsbergs Blad skal presentere alle bedriftene i egne saker. Avstemningen starter mandag 27. november.

– Det hele begynte med at vi møttes på videregående og var ganske rastløse begge to. Vi hadde en lærer som var veldig klar på at man ikke nødvendigvis er låst til skolebenken, men at det finnes andre veier å gå i livet. Av han fikk vi tips om at renhold kanskje kunne være noe å satse på. Derfor endte det med at vi i timene satt og skrev forretningsplaner og snek oss ut for å ta vaskejobber, sier bedriftsleder Patrick Solrunarson.

Bedriften driver hovedsakelig med rengjøring, kantinedrift og matter. De har skaffet seg en rekke faste kunder og har nå avdelinger i Vestfold, Østfold, Akershus, Buskerud og Telemark. Målet er å være landsdekkende innen 2020, men det er de innforstått med at kan bli utfordrende.

I dag har de 63 ansatte som er av mange ulike nasjonaliteter. Nylig startet de også opp «Support Akademiet», hvor målet er at de ansatte skal utvikle seg, gjennom kurs i blant annet norsk og profesjonelt renhold. I tillegg får ti ansatte tilbud om å ta fagbrev som renholder ved akademiet.

– Vi hadde ikke peiling på hvor mye man må sette seg inn i for å starte egen bedrift. Og i hvert fall ikke hvor avansert rengjøring er. Dette resulterte i at vi gjorde mye feil i starten, men lærte masse av det. Kjernen nå er at vi har så ufattelig dyktige ansatte som leverer topp kvalitet og god service. Vi er av den oppfatningen at om vi er nøye på ta vare på medarbeiderne våre, så tar de godt vare på kundene igjen, sier bedriftsleder Ghazi Khder.

Support Service Partner AS

  • Etablert i 2013
  • Hovedkontor på Vear i Tønsberg
  • Avdelinger i Vestfold, Østfold, Buskerud, Telemark og Akershus
  • 62 ansatte
  • Omsetning 2016: Ca 15 millioner

Mennesket i sentrum

Året som var hadde guttene 15 ansatte fra Fønix og Nav. De kjenner på viktigheten av å gi alle mennesker en mulighet inn i arbeidslivet.

– Alle skal ha en sjanse. Selv om noen mennesker har et par hull i CV-en eller ikke har fått vist seg ordentlig for andre arbeidsgivere, kan de være fantastiske arbeidstakere. Vi er mest opptatt av personlighet, holdninger og energi når vi skal ansette nye, og ferdighetene kan de lære hos oss. Selve mennesket står i sentrum. Det finnes så mange perler der ute, og vi kan ærlig si at noen av de flinkeste vi har her kommer fra Nav eller Fønix, sier Solrunarson.

Verdt det

Selv om de begynte tidlig som selvstendig næringsdrivende og tok stedet inn i voksenlivet før de selv var myndige, mener de ikke at de har gått glipp av så mye.

– Vi har selvfølgelig stått over mye festing, russetid og sånne ting som folk på den alderen vi var i driver med. Men for oss har det vært totalt verdt det. Det har vært så gøy og det er en drøm å kunne styre sin egen hverdag. For oss handler det om å komme seg ut i arbeidslivet og drive med noe man trives med, sier Khder.

– Vi føler at vi lærer noe nytt hver eneste dag, og vet godt at vi kan ta feil mange ganger. Dette tror jeg er en av våre sterkeste sider, å ikke være fast bestemt på at vi til enhver tid har rett i alt, sier Solrunarson.